Huiselijkheid en warmte, een icoon in het nieuwe Kijkduin?

De bouwwerkzaamheden op Kijkduin zijn inmiddels in volle gang en langzaam verrijzen de eerste gebouwen. Voor veel bewoners is het meer grootschaliger karakter dat zich geleidelijk laat aftekenen best wel slikken, anderen zien het potentieel van het nieuwe Kijkduin als een verrrijking. “Ik kan dat sentiment heel goed te begrijpen”, vertelt Chris van der Helm deze krant. “Maar wat ik niet begrijp, is het plan de Kijkduinse vuurtoren om te bouwen to theepot”.

Volgens de partij is de vuurtoren al sinds jaar en dag hét symbool van de badplaats. VVD’er Van der Helm noemt het plan de vuurtoren in een theepot te doen veranderen, met in de voet een friettent, echt absurd. “De vuurtoren hoort bij Kijkduin, zoals de Ooievaar bij Den Haag hoort. De Ooievaar ga je ook niet ineens in een kip veranderen. Dit kan echt niet.”

De partij wil daarom dat het gemeentebestuur actie onderneemt en stelt in schriftelijke vragen dat de vuurtoren behouden moet blijven. Chris van der Helm: “Het is goed dat het college zich inzet om Den Haag én Kijkduin mooier te maken, maar dat mag niet ten kosten gaan van het unieke Haagse én Kijkduinse karakter. Karakteristieke gebouwen moeten we koesteren en in ere laten en hier valt wat mij betreft de Kijkduinse vuurtoren ook onder. “We willen dat de vuurtoren, in originele staat, een mooie plek krijgt op de boulevard als de bouwplannen zijn afgerond. Geen gekke theepot, maar gewoon de toren zoals iedereen ‘m kent.”

Eigenaar van de vuurtoren, vastgoedontwikkelaar FRED, wil een icoon realiseren voor het nieuwe Kijkduin, en ziet dat graag in een vorm van kunst gebeuren. De vuurtoren werd als meest geschikte object gezien. Hiervoor werden kunstenaars Job Smeets en Nynke Tynagel (samen Studio Job) gevraagd. Dit ontwerperscollectief maakte reeds naam met gedurfde producten en sculpturen die balanceerden op de grens van design en kunst.

Tijdens de analyse van de locatie in Kijkduin heeft Studio Job gesproken met de kleinzoon van een van de oorspronkelijke bewoners, die zich levend herinnerde hoe hij als kind op zondag bij zijn oma op de koffie ging en uitkeek op de oude vuurtoren. De keuze voor de koffiepot heeft tevens te maken met de oorspronkelijke vorm van de vuurtoren. Bovendien is de koffiepot een belangrijk icoon in het werk van Studio Job. Voor hen staat deze voor huiselijkheid en warmte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.