Nieuw gebouw slaat brug tussen scholen, leerlingen en buurt

Het hek is eindelijk weg: mensen weten elkaar weer te vinden

Nog maar een paar jaar geleden stond er een groot hek tussen de katholieke Petrus Dondersschool en de openbare basisschool Erasmus aan de Ambachtsgaarde. Directeur Maurice Keane van de Erasmusschool noemt het hek ‘de Berlijnse muur van Escamp’.

De scholen stonden met de ruggen naar elkaar en naar de buurt. Het hek is weg. Het werd vervangen door een groot middengebouw dat de scholen en de wijk met elkaar verbindt. Keane:
“De aanbouw heeft een brug geslagen tussen scholen, leerlingen, ouders en buurt.”

Eerst gespannen sfeer
Directeur van de Erasmusschool Maurice Keane schrok toen hij 3 jaar geleden als nieuwe directeur voor het eerst de Erasmusschool binnenliep. Hij trof soms een gespannen sfeer. Ouders die elkaar en de leerkrachten wantrouwden. Twee scholen die elkaar niet goed wisten te vinden.
“Het is begrijpelijk in een wijk met verschillende culturen en talen, maar dat was dus geen omgeving waarin je kinderen wilt laten opgroeien. Kinderen kopiëren dat gedrag. En zeg nou zelf: als er weinig contact is tusen scholen en zij nauwelijks met elkaar praten, hoe kun je dat dan verwachten van anderen? Door de inzet van onze leerkrachten en van iedereen in de wijk hebben wij in beide scholen een stap vooruit gezet.”

Brede Buurtschool Kleurrijk
De bouw van het middenstuk tussen de twee scholen was pure noodzaak om een stap voorwaarts te zetten, zo constateerden de scholen en de gemeente enkele jaren geleden. Samen maakten zij een plan voor de ‘Brede Buurtschool Kleurrijk’, waarvoor de gemeente een subsidie van 2,5 miljoen euro toekende.
Elk jaar geeft Den Haag miljoenen euro’s uit aan subsidie voor onderwijshuisvesting. Zo wordt in 2016 37 miljoen euro uitgetrokken voor nieuwbouw en renovatie. Dat gebeurt niet alleen omdat de schoolgebouwen versleten zijn, maar juist om ruimte te geven aan scholen die hun visie op het onderwijs willen moderniseren. Scholen zoals de Brede Buurtschool Kleurrijk, die samenwerkingen aangaan met partners in de wijk.

Veilige omgeving voor kinderen
En het werkt. Op de plek waar het hek stond, komen kinderen van beide scholen, ouders en buurtbewoners nu samen. Ze leren elkaar kennen. Zo ontstaat een veilige, geborgen omgeving waarin mensen elkaar durven aanspreken als er iets is. Het is precies de bedoeling van het concept van de Brede Buurtschool Kleurrijk waarin ‘Erasmus en Donders’ nu met allerlei maatschappelijke partners samenwerken.

Nieuwe visie op onderwijs
Bij Kleurrijk volgen moeders die voorheen met geen stok naar school te krijgen waren nu Nederlandse les. Hun dochters zitten in een meidenclub om te leren dat ze in ons land als meisjes ook zelf mogen kiezen wat ze willen doen. Kinderen krijgen er al vanaf hun kleuterjaren kook- en technieklessen, omdat ze daarmee heel snel een taalachterstand kunnen inlopen. Er is plek en tijd voor dans, muziek en theater. In het gebouw staan 5.000 boeken van de bibliotheek en ook stichting Dak (voorschoolse en naschoolse opvang) en Mooi (welzijnsorganisatie) hebben er een plek.
Senne Donders, sinds een maand directeur van de Petrus Dondersschool benadrukt:

Maurice Keane en Senne Donders
“Maar we zijn er nog niet. De eerste stappen zijn gezet. De leerkrachten van beide scholen kennen elkaar. En de buurt komt naar school. Nu zijn we in gesprek om te kijken hoe we verder gaan. Welke stappen we nog moeten zetten. Het streven is ook om samen studiedagen te houden om elkaar beter te leren kennen en om van elkaar te leren. En om samen Sinterklaas te vieren, zodat er een duidelijke verbinding komt tussen de scholen.”
Ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling is de nieuwe visie op het onderwijs  - waarbij je nadrukkelijk ouders, de buurt en andere partners betrekt - van groot belang. Keane:

“Bedenk je dat veel van de leerlingen hier de 80% niet halen als het aankomt op hun woordenschat bij begrijpend lezen. Ze worden op school ondergedompeld in een Nederlands bad, maar thuis staat de televisie op een Turkse of Marokkaanse zender. Dan zijn bijvoorbeeld die kook- en technieklessen op de Brede Buurtschool van vitaal belang.”

Missie: kinderen op weg helpen
De scholen zagen elkaar tot een paar jaar geleden als concurrenten, maar dat hebben we nu opzij gezet.
Donders:
Het gaat om de kinderen. Dat is onze missie. Die moeten we op weg helpen in de maatschappij. Dat is niet makkelijk in een wijk als deze, maar als scholen, ouders en de buurt samenwerken, dan komen we er wel.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.