De Loosduinse Vaart, een stip aan de horizon?

Als we over de Loosduinse Vaart praten, is het niet altijd en voor iedereen duidelijk waar het over gaat. Met de Loosduinse Vaart hebben het over het gebied tussen de Thorbeckelaan en de Loosduinse Hoofdstraat, waar nu lijn 2 rijdt en waar vroeger de waterverbinding tussen het Westland, Loosduinen en de binnenstad van Den Haag lag. Vanaf 1932 tot 1982 werd de vaart gefaseerd gedempt.

We schrijven halverwege de jaren ’90 als een projectontwikkelaar in een gesprek met toenmalig Dagelijks Bestuur van de Commissie Loosduinen een plan presenteert om op de locatie van Wasserij Rozenburg een nieuwbouwproject te realiseren, waarvan het hoogte-accent – zo werd beloofd – te vergelijken was met de punten van het woonblok op de hoek van de Thorbeckelaan.
De Commissie Loosduinen zag geen reden tot ongerustheid, totdat het definitieve plan wordt onthuld. Niet alleen strekt de bouwkavel zich inmiddels uit van de Kokosnootstraat tot de achtertuinen van de Thorbeckelaan, de bouwhoogte blijkt maar liefst 14 verdiepingen te worden!

De Commissie komt direct in actie en de protesten van bewoners zijn niet van de lucht. Oud-wethouder René Vlaanderen is in 2010 inmiddels Voorzitter van de Commissie Loosduinen. De bouwlocatie verpaupert waar Loosduinen bij staat. René Vlaanderen wijst de commissie op het feit dat er geen enkele visie is voor het gebied van de voormalige Loosduinse Vaart, waar nog enkele andere potentiële bouwlocaties liggen zoals het oude Azivo-gebouw. Een uitgelezen kans voor projectontwikkelaars om ieder plan maar in te dienen. Dit moest niet zo maar kunnen. Dus ging de Commissie Loosduinen aan de slag met de vraag: welke ontwikkelingen staan we toe langs de Loosduinse Vaart? Met professionele ondersteuning vanuit de gemeente Den Haag, stedenbouwkundigen en vrijwilligers vanuit diverse organisaties in Loosduinen is na veel vergaderingen en wijkbijeenkomsten de eerste visie Loosduinse Vaart geboren. De visie is in 2014 geüpdatet en aangeboden aan de toenmalige nieuwe gemeenteraad en wethouder met als doel om nieuwe plannen te toetsen aan de Visie Loosduinse Vaart.

Gemeenteraadslid Michel Rogier heeft al jaren een uitgesproken mening over de Loosduinse Vaart. Liefst ziet hij de vaart weer opengemaakt worden met daaronder de snelle OV-lijnen 2 en 4 van en naar het centrum. “Mijn advies nu aan de Commissie Loosduinen is om de visie opnieuw te updaten en na de komende gemeenteraadsverkiezingen aan te bieden aan de nieuwe gemeenteraad. De nieuwe OV-visie laat namelijk zien dat de frequentie van lijn 2 moet worden verhogen. Wil je hierbij het kruisend verkeer niet te veel hinderen, zal je ondergronds moeten. Een dure ingreep maar het biedt ook kansen voor andere opgaven in de stad, zoals het toevoegen van waterberging, het tegen gaan van hittestress en het realiseren van een vaarverbinding met het Westland”, aldus Rogier.

De visie ligt nu in diverse ladekasten van het stadhuis. Om deze opnieuw onder de aandacht te brengen en in gesprek te gaan met het stadsbestuur, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (verantwoordelijk voor het OV) en de Waterschappen, zou Commissie Loosduinen pro-actief aan de slag moeten. “Op die manier heb je grond voor een update van de Visie Loosduinse Vaart, een goede gelegenheid om deze aan te bieden aan de nieuwe gemeenteraad en een stip op de horizon om de historische blunder van het dempen van de vaart te herstellen.”

Michel Rogier was eerder voorzitter van de projectgroep Ruimtelijke Ordening en Verkeer van de Commissie Loosduinen en voorzitter van de werkgroep die de eerste Visie Loosduinse Vaart tot stand bracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.